Guest Artist Hester Scheurwater: The Female Gaze
Hotel Kranepool’s lobby contains people, books, magazines and comfortable furniture. Quite often its walls support images of the nude human figure, which makes some guests and loiterers uncomfortable.
Artist Hester Scheurwater, whose journey through the Art World often places her the role of hotel guest, graciously makes her debut appearance in HK, the blog. She’s shown her work in prestigious museums and galleries world-wide, and has published books and ‘zines you’ll want to have in your home collections.
Check out her website: https://www.hesterscheurwater.com/
And her Instagram: @hester_l_scheurwater
Here’s what Zurich-based Walter Keller, who at various times has been co-founder of Parkett Art Magazíne, Fotomuseum Winterthur/Switzerland, and Scalo Publishers (active until 2006), curator, writer, gallerist and an internationally well-known specialist of contemporary photography who has published books on Larry Clark, Nan Goldin, Richard Prince, Boris Mikhailov, Helmut Newton and many more, has to say about her:
“...(T)hese (are) images (that) might at first shock you, or seem hard to look at. Scheurwater examines her own physicality without limits; accepts every possible aspect of her bodily presence, and even celebrates the clumsiness of the female form.”
“Can you recognize how unimportant it is whether these images are in focus or not?”
“Scheurwater’s work evolves in the tradition of self-portraiture and the pose – in the lineage of artists like Dutch master painter Judith Leyster (her self-portrait is easy to google), an early, 17th century example of an artist who presents herself with pride and radiating energy.”
“These are images about a visual language of sex that has flowed around us at every turn, and in every instant, since the start-up of digital visual communication.”
“Dear Wanker, unfortunately you ordered the wrong book.”
“Dear Macho Man, the title of this book (Sincerely Not Yours) was chosen especially with you in mind. Guess why. No, these are not the images produced by a victim, but the devouring work of a self-conscious, contemporary female artist. Boring, we know.”
“Dear Feminist, the artist is well aware of how ambivalent this imagery is, and of how it simultaneously critiques and embraces the pictures of nudity that upset you so wildly when discussing pornography. Scheurwater has your gender. The difference is that she seizes her right to play, and performs a magical, totemic dance around her beauty and sexiness with great sovereignty. And yes, she even allows herself to be seen as some ritualized porn model.”
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Guest Artist Hester Scheurwater: Lo sguardo femminile
La hall dell’Hotel Kranepool contiene gente, libri, riviste e mobili. Sempre più sovente, le sue pareti sono adorne di immagini. L’artista Hester Scheurwater, che viaggia molto nel mondo dell’arte, ha molto gentilmente accettato l’invito a essere una Guest Artist sul blog. Il suo lavoro è stato esposto in prestigiosi musei e gallerie, ed ha pubblicato diversi libri e ‘zines che vorrete avere nelle vostre collezioni.
Guardate il suo sito Internet: https://www.hesterscheurwater.com/
E anche il suo sito su Instagram: @hester_l_scheurwater
Walter Keller, zurighese, curatore, scrittore, gallerista, co-fondatore di Parkett Art Magazine e della casa editrice Scalo (ha pubblicato monografie su Larry Clark, Nan Goldin, Richard Prince, Boris Mikhailov, Helmut Newton) ha scritto il seguente su di lei:
“Queste immagini potrebbero dapprima scandalizzarvi. Scheurwater esamina la propria fisicalità senza porsi limiti; accetta ogni possibile aspetto della propria presence corporea, e celebra persino la goffaggine della forma femminile.”
“Vi accorgete quanto poco importi che queste immagini siano sfocate o meno?”
“L’opera di Scheurwater si sviluppa nella tradizione di autoritratti e la messa in posa--è una discendente di Judith Leyster (è facile vedere il suo autoritratto su Google), pittrice olandese del 17mo secolo, che si presenta allo spettatore con orgoglio e raggiante energia.”
“Queste immagini trattano un linguaggio visuale del sesso che ci fluisce sempre attorno dall’inizio della comunicazione visuale digitale.
Caro segaiolo, per tua sfortuna hai comprato il libro sbagliato.”
“Caro Macho Man, il titolo di questo libro (Sincerely Not Yours) è stato scelto con in mente te. Indovina perché. Queste non sono immagini prodotte da una vittima, ma l’opera divorante di un’artista contemporanea sicura di sé. Noioso, lo sappiamo.”
“Cara femminista, l’artista si rende conto di quanto siano ambivalenti queste immagini, e di come critichi e abbracci simultaneamente le immagini del nudo che ti mandano in bestia mentre discuti di pornografia. La differenza è che lei si avvale del diritto di giocare, e fa una magica e totemica danza attorno alla sua bellezza sexy con grande padronanza. E sì, si lascia guardare come una specie di porno-modella ritualizzata.”